Ilyen, amikor a világ legnagyobb UX designerei adnak elő

Legutóbbi blogposztomban – néhány hónapja talán – jeleztem, hogy az Amuse UX konferencia nagyon jónak ígérkezik. Miután részt vehettem rajta, rájöttem, tévedtem. Nem jó volt. Zseniális volt! Most pedig megkísérlem a lehetetlent, és összefoglalom azt a hihetetlenül inspiráló, órási információ- és élményadagot, amivel gazdagított ez az esemény. Mivel a konferencián szerzett tudásból akár egy kisebb könyvet is lehetne írni, úgy döntöttem, kiválasztom azt a három előadást, amik a legjobban tetszettek.

1. Joel Marsh – Bocs, de a UX design inkább tudomány

Íme egy gyakorta előforduló beszélgetés mindennapjaimból:
– Mit dolgozol?
– Designer vagyok.
– De jó, akkor biztos nagyon ügyesen tudsz rajzolni!

image21

Noha ez részben igaz, ez a tudás közel sem a legfontosabb, ha designer vagy, különösen ha user intrerface-eket tervezel. Azért szerettem nagyon Joel Marsh előadását mert pontosan erről beszélt.

Előadásában azt a tézist hangsúlyozta ki, miszerint a UI és UX design közelebb áll a tudományhoz mint művészethez. Míg a művészi alkotások elsődleges célja az önkifejezés. addig a design elsődleges célja a végeredmény, a használhatóság. Egy művészt sokszor nem érdekli a “felhasználó”, néző véleménye, és nem fogja beépíteni azt művébe. Hiszen az egy darab önmagából, és pont attól lesz különleges, hogy független és öntörvényű.

image13

A designerek azonban a visszajelzésből élnek, mindenük a felhasználói feedback és a valós használhatóság. A tervezési folyamat pedig nem sokban különbözik egy tudományos kutatás menetétől:

  1. Legelőször hipotéziseket állítasz fel – pl. “Szerintem ezt az elemet a felhasználó linknek fogja érzékelni és rákattint majd”.
  2. Majd ezeket a hipotéziseidet leteszteled – pl. megnézem a heatmap-et, vagy személyes teszthelyzet során látom, hogy nem kattint rá, nem is érzi kattinthatónak.
  3. A tanult tapasztalat alapján változtatok a hipotézisemen – megváltoztatom az elem vizuális tulajdonságait.

 

image09

A folytonos user tesztek, interjúk és design-iterációk elengedhetetlenek egy jó termék megtervezéséhez. Empátia és figyelem, két olyan tulajdonság, ami sokkal fontosabb, ha designer vagy, mint a kézügyesség.

image18

2. Andrew Doherty – Így juss be a Google-hez!

image15

A Google lead UX designere, Andrew Doherty elég messziről indult. Egy eldugott tanyán nőtt fel Ausztráliában. Nem igazán tanult jól, nem járt egyetemre, viszont nagyon szeretett játszani. 17 évesen, amikor már beköltözött egy közeli városba, a McDonald’s-ban akart dolgozni. Rózsaszín, illatos papírra nyomtatta az önéletrajzát. Tudta, hogy a HR-esnél egy nagy toronyban fognak állni egymáson az ugyanolyan önéletrajzok. Egy rózsaszín, illatozó lap viszont még a legzordabb szívű recruiter figyelmét is felkelti és majd kihúzza a többi ugyanolyan fehér közül…

image22

Hasonló őrült módszerekkel került be a Google-hez is, évekkel később. Egyszer beköltözött egy lakásba csak azért, mert a lakás tulajadonosa a Google-nél dolgozott. De a tulaj sohase járt haza, szóval nem sikerült találkoznia vele egyszer sem… Egy időben pedig titkos muffinokat küldözgetett Google dolgozóknak. Olyan mellékelt üzentekkel, hogy: “Légy résen, sütijeim mindenhova követni fognak.”

image19

image20

Az őrült történetek mellett kiderült néhány meglepő információ is – évente több mint kétmillióan jelentkeznek a Google-hez. Ez hetente körülbelül 57.000 embert jelent. Ebből hetente 144 jelentkezőt vesznek fel. 0,25% az esélye, hogy felvesznek – ez azt jelenti, hogy nehezebb bejutni a Google-hez, mint a Stanfordra, vagy a Yale-re. Ha legközelebb pedig épp egy állásiterjú miatt aggódsz, gondolj arra, hogy egy Google candidate-nek töb mint 20 (!) interjún kell túlesnie a kiválasztás során.

3. Golden Krishna – A legjobb interface, ha nincs interface

Egy 2014-es felmérés szerint naponta több, mint 210 alkalommal vesszük elő okostelefonunkat. Egy képernyőorinteált világban élünk, képtelenek vagyunk elszakadni a világító kis fényes felületeinktől, legyenek azok az íróasztalunkon, a csuklónkon, a zsebünkben, vagy a hálószobánkban.

image06

Ez a fajta életmód teljesen megpecsételi azt is, ahogy problémák megoldásán gondolkodunk. Ahogy termékeket készítünk. Stresszes vagy? Van egy app hozzá! Vennél egy autót? Van egy app hozzá! Épp szülsz? Van egy app hozzá! Meditálnál? Van egy app hozzá! Nem tudsz aludni? Van egy app hozzá! Az interface a mobilunk, vagy a tévénk, vagy a desktopunk, csak így tudunk bármilyen software-ben gondolkodni. De mi van akkor, ha problémáink nagy része igazából egyáltalán nem igényel semmilyen képernyőt?

image14

A BMW egyik legnagyobb bukása volt nemrég egy app, amivel az autótulajdonosok kinyithatták a kocsijukat kulcs nélkül, a mobiljukkal. Elsőre jól hangzik. De gondoljuk csak végig! Mi a felhasználói élmény egy kocsikulcs használatakor?

  1. Odamegyek az autómhoz
  2. Megkeresem a kulcsom
  3. Kinyitom az autóm

 

És mi történik, ha ezt az eszközt lecseréljük egy mobil appra?

  1. Odamegyek az autómhoz
  2. Előveszem a mobilom
  3. Felébresztem a telefonom az oldalsó gombbal
  4. Berajzolom biztonsági a feloldómintát, vagy beírom a kódot
  5. Megkeresem az autónyitó appot és elindítom
  6. Megvárom míg betölt az app
  7. Kinyitom az autóm

 

Most jön igazából a probléma érdekes része – kinyitni az autómat a mobilommal, kulcs nélkül valóban praktikus dolog lenne. A probléma teljesen valós, a kivitelezés a hibás. Miért kell a megoldásához egy app? Miért kéne hozzá bármilyen interface? Ilyen, és ehhez hasonló izglamas témákról beszélt legnagyobb kedvencem, Golden Krishna.

A fenti három bekezdés nagyon rövid összefoglalása a hallottaknak, kis részben fedi le azt az óriási információtömeget és élményt, amit az Amuse UX konferencia adott. Összességében a konferencia alatt úgy éreztem, két napra lehetőséget kaptam arra, hogy betekinthessek a jövőbe. Ami, valljuk be, elég varázslatos érzés!

image04

Előadások videói
Az konferencia összes előadása elérhető a Ustreamen.

UX crash course
Joel Marsh nevéhez fűződik a UX crash course, amit már több mint 400.000-en olvastak el és ami lényegében egy nagyon hasznos, ingyenes online kiadvány arról, hogyan végezzünk UX-kutatást.

Golden Krishna – The best interface is no interface
Ezen az oldalon megrendelheted Golden Krishna köyvét – The best interface is no interface -, vagy meghallgathatod a második fejezetet, személyesen Golden előadásban.

A beszúrt filctollas rajzot a Remarker.eu csapata rajzolta a konferencia alatt, realtime.