5 dolog, amit a Mobil Weekenden tanultam

Okos előadások, nagyon jó kávé és sok tanulság jellemezte a múlt heti Mobil Weekendet, amin volt szerencsém részt venni. Idén először került megrendezésre ez a konferencia, melynek nem titkolt célja volt, hogy a hazai mobilos szakma képviselői, a fiatal tehetségek és a befektetők egymásra találhassanak. Én egy kockás füzettel és két régi baráttal vágtam neki az előadásoknak, elsősorban a design kurzus programjai érdekeltek, de hallottunk érdekes dolgokat a trend, a traction és a code kurzus előadóitól is. De mi az az öt dolog, ami jegyzetelés nélkül is megmaradt?

1. Kérdezz jól!

Mitől lesz hatékony egy user teszt? A három fő szabályt Németh Ádámtól tudtam meg, már rögtön a konferencia legelején:

  • nem közeli rokonokon, kollégákon, barátokon tesztelsz (bár még mindig jobb, mint ha senkivel se beszélnél)
  • a pontosan meghatározott célcsoportodnak tervezel és velük is teszteled a terméket
  • ha interjúzol, vagy kérdőívezel – például egy probléma, vagy egy nem létező termék validálásakor csak ilyen eszközeid vannak még a felméréshez – akkor tanulj meg helyesen kérdezni, például használj mindig nyitott kérdéseket.

2. Jó lenne egy Siófok-Budapest repülőjárat? Már egyszer volt.

Egy UX kutatással kapcsolatos előadáson szavaznunk kellett: ki örülne egy Budapest-Siófok repülőjáratnak? A feltett kezek alapján a közönség 100 százaléka örült volna neki. Egy ilyen nagy sikerű user tesztre akár lehetne is céget építeni! Nem? Hát nem igazán.

image05

Alapvető UX kutatási hiba, mikor azt feltételezzük a felhasználóról (vagy úgy bármilyen emberről a földön), hogy napi rutinokról, jövőbeli tevékenységekről teljesen pontos, valós információkat tudnak egy interjú során megosztani. Bármennyire is fáj beismerni, nem igazán vagyunk racionális lények, egy interjús helyzet és maga tevékenységeink tudatosítása rendkívül sokat torzít a valóságon. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindenki hazudik egy teszt során, ezek csupán nem tudatos torzítások. Ezért válaszolja mindenki boldogan a Siófok-Budapest repülőútra, hogy igen! Használnám! Pedig a valóságban nem biztos, hogy élnénk a lehetőséggel.

A legérdekesebb ebben a példában, hogy 1920-ban már létezett egy ilyen Budapest-Siófok repülőjárat. Egy vonat jegy árának duplájáért szállítottak embereket hidroplánnal Siófokra. A tervet mindenki nagy rajongással fogadta, de a vállalkozás végül mégis bedőlt – a hidroplánnak a valóságban alig akadtak utasai.

Egy kis játék a torzításról – próbáld meg felsorolni, mi volt az az öt funkció, amit legutóbb használtál a telefonodon! Megvan? Most nézd meg a mobilodban a legutolsó a elindított programokat, ellenőrizd le a válaszod. Mennyit találtál el? És a sorrend helyes?

Ez a torzítás azért is van, mert már túl rutinszerűen használjuk a telefonunkat és egyéb digitális eszközeinket. A nap során egyszerűen nem tudatosulnak bennünk ezek a tevékenységek, így nem tudunk róluk helyesen beszámolni se.

3. Az ajtóknak van affordanciájuk

image13

Elsőre nekem is kissé elbizonytalanító információnak tűnt a fenti mondat, de végül elég gyorsan hasznossá vált Fogarassy Tamás előadása, amin megtudtam, mi az affordancia. Ha egy tárgyról minél jobban látszik, hogy mit kell csinálni vele, vagy hogy hogyan fog viselkedni, annál nagyobb az affordanciája. Egy ajtónál az affordancia legerősebb jele a kilincs. Ha mondjuk lapos, tolható felület van az ajtón, akkor tolni fogod. Ha nagy kilincs, akkor húzhatod is.

image11

Egyszerűen hangzik, de bármilyen digitális felület megtervezésekor az inaktív és az interaktív elemeket is ilyen “magas affordanciájúvá” kell tenni. Tehát látni kell egy elemen, ha interakcióba léphetsz vele, vagy ha épp nem. És ha már felismerted, hogy interaktív az elem, azt is tudnod kell, milyen módon használhatod. Alábbi kép jól mutatja, hogyan lehet erősíteni egy gomb affordanciáját:

image08

4. Attól mert nem éred el, még nem rossz az a design

Hajlamosak vagyunk mobil applikáció tervezésekor alulra helyezni gombokat, elosztó menüket, arra az érvre hivatkozva, hogy ha az okostelefon tulajdonosa nehezen ér el egy funkciót, az azt jelenti, hogy appunk nem elég felhasználóbarát.

image12

Valóban hasznos bizonyos általános, gyakori és visszavonható funkciókat elérhető helyre helyezni, de ez nem érvényes minden funkcióra. A nem visszavonható, fontos, megerősítést igénylő funkciókat tanácsos új, gyakran nehezebben elérhető helyre helyezni.

image10

Ilyen funkció lehet például: vásárlás, törlés, utalás. Így a felhasználónak behelyezünk egy kis motorikus gátat mielőtt gondolkodás nélkül megvenné azt a 68 ezer forintos kés készletet, vagy épp kitörölné teljes Google accountját.

5. ClipDis app – addiktívabb mint a koffein és még klingonul is beszél

Az egyik legutolsó felfedezésem a konferencián pedig egy app volt, amit hét magyar srác fejlesztett le néhány hét alatt, a facebook messenger pedig rögtön meg is vette. A fiúk még továbbra is többségi tulajdonosok, most is kitartóan csiszolgatják és építik a világ egyik legpihentagyúbb mobil appját. Egyetlen feature-ét sajnos nem lehet szavakkal leírni. A fenti videó szemlélteti, hogy miről szól ez az egész, de a legjobb, ha gyorsan letöltöd iOSre, vagy Androidra, kipróbálod és elbúcsúzol maradék szabadidődtől.

Remélem sikerült egy teljesen rendszertelen, ámde annál szórakoztatóbb keresztmetszetet adnom a konferenciáról. A szervezők bevallásuk szerint már készülnek a 2016-os eseményre, addig is október végén jön az Amuse UX konferencia, ha valaki hasonló élményekre és információkra vágyik, rendkívül érdekes esemény lesz az is.